Czytanie dobre dla mózgu

czytanie dobre dla mózgu

Stwierdzenie, że czytanie czyni mądrzejszym brzmi jak odkrywanie banalnej prawdy i pewnej oczywistości. Jednak w rzeczywistości jest to bardziej skomplikowane. Badania nad czytelnictwem dowodzą, że nie tylko informacje zawarte w książkach czynią czytelników bardziej świadomymi, sprawiają, że uczniowie lepiej przyswajają wiedzę, ale także aktywny proces czytania może zmienić ludzki mózg na lepsze. Dan Seitz w „Popular Science” głosi tę dobrą nowinę oraz ukazuje sposoby, które mają sprawić, że każdy znajdzie jeszcze więcej czasu na czytanie, nawet podczas pracowitego dnia.

Korzyści płynące z czytania

Najważniejszy jest proces czytania – nieważne, czy czytane są ważniejsze pozycje książkowe i szczególne gatunki, które każdy powinien przeczytać, czy też pozycje popularne lub czysto rozrywkowe. Jednak różne gatunki i rodzaje ćwiczą różne partie mózgu. Inna część mózgu będzie pracować podczas czytania biografii lub informacji historycznych, a jeszcze inna pracuje gdy przeglądamy posty na Facebooku, podczas czekania na autobus.

Korzyści, jakie daje nam czytanie, jest bardzo dużo. Czytanie poprawia pracę i kondycję komórek mózgowych, przez co mózg starzeje się wolniej. A to w kolejności przyczynia się do lepszego zapamiętywania i lepszej koncentracji. Czytanie również sprawia, że stajemy się wrażliwsi i bardziej empatyczni, gdyż wyobrażamy sobie losy i uczucia bohaterów. Jest to możliwe, ponieważ czytanie pobudza obszary w mózgu odpowiedzialne za zmysły, a nasz mózg zachowuje się tak, jakbyśmy przeżywali to samo, co bohaterowie. Czytanie pobudza wyobraźnię do tego stopnia, że jesteśmy w stanie wyobrazić opisane zapachy. Badania ukazują, że czytanie zmniejsza ryzyko zachorowania na Alzheimera aż o 2,5 raza. Czytanie może również redukować stres, nawet o 69%. Nie ma znaczenie, jaką książkę aktualnie czytamy, jeśli lektura jest wciągająca to pozwala nie myśleć choć przez chwilę o codziennych problemach.

Jak czytać więcej?

Jednak zapracowanym ludziom trudno wygospodarować więcej czasu w ciągu dnia by rozładować obciążenie stresowe lub znaleźć czas na czytanie. Seitz ma na to pewien pomysł:

„Ustalając nowy cel, powinno się dążyć do konkretnego zadania, które można zrealizować. Zacznijmy od wyrobienia nawyku czytania – dajmy na to pięć stron interesującej książki każdego dnia. Kiedy bez problemu będziesz czytać pięć stron dziennie, spróbuj zwiększyć limit do dziesięciu, a następnie do dwudziestu i tak dalej przesuwaj swój cel w górę.”

Co ciekawe, badania wykazują, że czytanie przed snem możne sprawić bardziej efektywny sen oraz szybsze zasypianie, gdyż ciało jest zrelaksowane. Jednak te korzyści można uzyskać poprzez wyłączenie niebieskiego światła, emitowanego przez smarfony, tablety czy ekrany telewizorów przed próbą zasypiania. Co jednak z zalecanym czytaniem o każdej porze dnia?

„Koncentracja na własnych celach jest kluczowa. Nie zabieraj się od razu za książki jak „Bracia Karamozow” tylko dlatego, że jest to poważna literatura. Wspomniane korzyści dla mózgu można również zyskać dzięki ulubionej fantastyce naukowej. Czytanie lubianej książki sprawia, że czytanie jest przyjemnością, a nie obowiązkiem, więc są większe szanse na dokończenie książki.”

W Internecie znajdziemy mnóstwo przykładów, zaleceń i wpisów na różnych blogach, które podpowiadają jak czytać więcej. Najbardziej popularnym zaleceniem jest mieć książę za zawsze przy sobie. Pozwoli to na czytanie w czasie obiadu, w oczekiwaniu na autobus czy na czytanie w trakcie podróży transportem publicznym. Warto również zaopatrzyć się w czytnik książek elektronicznych. Czytnik jest znacznie mniejszy i lżejszy niż tradycyjne książki, nawet w miękkiej oprawie, i pozwoli mieć przy sobie nawet do kilkunastu książek. Czytanie kilku książek jednocześnie może powodować, że nie znudzą nam się tak szybko. Warto wyznaczyć sobie minimalny czas czytania w ciągu dnia – 15 minut. Kwadrans w ciągu dnia nie zakłóci znacznie planu naszego dnia, a w tym czasie jesteśmy w stanie przeczytać od kilku do kilkunastu stron, prawdopodobnie w tym czasie lektura zdąży nas wciągnąć. Ciekawym sposobem jest również czytanie danej książki ze znajomymi czy członkami rodziny. Nie tylko pobudzi i zmotywuje to nas do dokończenia książki, ale również może pozwolić na ciekawe dyskusje o lekturze czy wzajemne polecania sobie ciekawych książek.

Książka czy czytnik ebooków?

Dyskusja „tradycyjna książka kontra czytnik ebooków” cały czas jest żywa i wywołuje falę komentarzy wśród zwolenników tradycji, jak i nowoczesności. Każdy fan książki czy czytnika znajdzie przynajmniej kilka argumentów wskazujących wyższość jednego nad drugim i odwrotnie. Dla uspokojenie jednych i drugich mówimy, że najważniejsze jest czytanie.

Przeprowadzano badania na temat studentów i czytania ze zrozumieniem, porównując druk i książki elektroniczne. Wyniki nie różniły się od siebie w znaczący sposób. Oznacza to, że korzystanie z czytnika ebooków czy czytanie książek elektronicznych na smartfonie może w takim samym stopniu ćwiczyć mózg, co tradycyjna książka.

 

 

Źródło:
https://www.newsweek.pl/styl-zycia/co-daje-czytanie-dlaczego-czytanie-ksiazek-jest-wazne-przyczyny/lwghmvb

https://www.empik.com/empikultura/jak-czytanie-ksiazek-wplywa-na-twoj-mozg,11936,a

https://goodereader.com/blog/digital-publishing/reading-is-good-for-your-brain-who-knew

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *