BookTok – nowy trend na TikToku

TikTok to platforma społecznościowa służąca do udostępniania krótkich materiałów wideo. Od pewnego czasu użytkownicy serwisu chętnie opowiadają o ulubionych książkach, oznaczając je odpowiednim hashtagiem. Trend określony mianem BookTok już teraz spowodował znaczący wzrost sprzedaży książek. Dowiedz się dlaczego.

BookTok – nowy trend na TikToku

Czym jest TikTok?

TikTok to platforma społecznościowa, która służy do tworzenia, udostępniania oraz wyszukiwania krótkich materiałów wideo. Aplikacja cieszy się największą popularnością wśród młodych ludzi, którzy wykorzystują ją do wyrażania siebie m. in. poprzez taniec i śpiew. Podejmowane na TikToku wyzwania i występujące w nim trendy często pojawiają się również na YouTube w formie kompilacji lub wiadomości.

Jednym z najświeższych tego typu trendów jest BookTok, czyli opowiadanie o książkach w przystępnej formie. Dzięki niemu zarówno nowe, jak i starsze książki znacząco zyskują na popularności.

Czym jest BookTok?

Jak działa BookTok? Użytkownicy seriwsu publikują minutowy film, w którym rekomendują wybrane przez siebie książki, dodając do niego hasztag #BookTok. Po otworzeniu opisu filmu, zwykle można odnaleźć rozszerzenie recenzji.

Na TikToku znajdziemy również odgrywane przez użytkowników, powieściowe scenki. Pasjonaci książek, chcąc odzwierciedlić swój ulubiony powieściowy świat, chętnie wcielają się w fikcyjne postaci. Dzięki BookTikowi drugą młodość przeżywają również książki o nastolatkach i ich pierwszych miłościach. Użytkownicy TikToka chętnie tworzą na ten temat fanarty, fantazjując o wymarzonych randkach i partnerach.

Jednym z najlepszych sposobów na ucieczkę od codzienności stanowi wniknięcie w literacki świat fantasy. Dzięki tego typu książkom czytelnicy potrafią wyobrazić sobie alternatywne wersje rzeczywistości lub społeczeństwa, odpoczywając od powszednich problemów. Pasjonaci literatury, którzy dzielą się swoimi rekomendacjami na TikToku, wielokrotnie wyrażali uznanie dla takich serii fantasy, jak The Folk of the Air i A Court of Thorns and Roses.

Jak BookTok wpływa na sprzedaż książek?

Hasztag #BookTok osiągnął już ponad 5.8 miliarda wyświetleń, a niektórzy autorzy odnotowali dzięki niemu aż dziesięciokrotny wzrost sprzedaży swoich książek. W rezultacie nawet księgarnie rozpoczęły zintensyfikowane działania w mediach społecznościowych, podążając za obecnym trendem.

Strona internetowa jednej z najbardziej znanych księgarni w USA, Barnes & Noble, posiada nawet zakładkę BookTok, która została poświęcona najpopularniejszym książkom na platformie TikTok. W sklepach stacjonarnych znalazły się natomiast specjalnie wydzielone sekcje, w których znajdują się wyłącznie tytuły rekomendowane przez użytkowników aplikacji.

W ostatnim komunikacie prasowym NPD BookScan potwierdziło, że recenzje książek na TikToku przyczyniły się do znaczącego wzrostu ich sprzedaży. Co istotne, aktualny trend wzbudził również w wielu ludziach większą motywację do czytania.

Źródło: Good e-Reader

Powiązane treści:

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *