W związku z nieustannie rozwijającym się rynkiem wydawniczym branża sprzedaży książek nie ma wyboru, musi dostosowywać się do nowych okoliczności, co stanowi nie lada wyzwanie.
Zmieniające się trendy dotyczące formatów, rosnąca popularność poszczególnych gatunków, a nawet ostatnie wydarzenie wielkiej skali, skutek pandemii, czyli globalny lockdown- wszystko to miało wpływ na wybory dokonywane przez czytelników. Istnieją jednak sposoby na skuteczne poznanie i zrozumienie ich nawyków. Pomagają one autorom, wydawnictwom, jak i również księgarniom nie tylko dostosować się, ale przede wszystkim nadążyć za ewolucją branży.
BookNet Canada opublikował jedną z części swojego najnowszego rocznego badania. Pierwszy etap skupiał się na kanadyjskich czytelnikach, którzy kupili co najmniej jedną książkę w różnych kwartałach 2020 roku. Przyszłe publikacje dotyczące wyników tego badania będą analizowały, w jaki sposób czytelnicy dokonali zakupu, jak i również różnorodność zachowań społecznych wynikających z kupna, bądź wypożyczenia książki w bibliotece. Dla celów niniejszego badania definicja książki obejmuje wydania drukowane, elektroniczne i audiobooki.
W przeciągu ostatnich trzech lat druk nadal dominował nad zakupem e-booków w stosunku około 75% do 25%. Około połowę klasycznego druku stanowiły książki w miękkiej oprawie. Jeśli chodzi o rodzaj zakupu książek, czasami debata między zwolennikami online a offline nie ma końca – zdania są niemalże równo podzielone. Zakupy przez internet doświadczyły jednak oczywistego wyskoku w czasie pandemii koronawirusa- szczególnie w grudniu poprzedniego roku, kiedy okres poszukiwania prezentów świątecznych zderzył się z najnowszą rzeczywistością dystansu społecznego oraz spotkań przez Zoom.
Koncepcja księgarni stacjonarnej ewoluowała w takim samym stopniu, jak inne części branży. Podczas gdy około 23% czytelników dokonywało zakupów w księgarniach dedykowanych, znaczna liczba osób kupowała książki również w sklepach spożywczych, dyskontach i innych miejscach.
Co ciekawe, nawyki kupujących są dość nietypowe. Nabywcy książek drukowanych przywiązani do tradycyjnej formy, rzadko kiedy kupują ebooki lub audiobooki. Zgodnie z tymi danymi – posiadacze ebooków faktycznie dokonują zakupu częściej, biorąc pod uwagę klasyczne i elektroniczne wydanie tekstu.
źródło: Good e-Reader